Тема 19
Формування у дітей дошкільного віку уявлень про час: плинність, періодичність, незворотність
Під час семінару висвітлюватиметься зміст таких питань:
1.З якими властивостями часу необхідно ознайомлювати дитину-дошкільника?
- Чому дітям дошкільного віку важко оволодівати поняттям «час»?
- Які процеси беруть участь у сприйнятті часу?
- У чому полягає опосередкованість сприйняття часу?
- З якими часовими інтервалами ознайомлюють дітей дошкільного віку?
- Індуктивний чи дедуктивний шлях є ефективним в ознайомленні дітей з часовими інтервалами?
- Які методи є оптимальними в ознайомленні дітей з часом?
- У чому особливість моделей та моделювання під час ознайомлення з часом?
- Які моделі не відображають усі властивості часу?
- Яка модель відображає усі властивості часу?
- З якої частини доби потрібно вчити називати послідовно частини доби?
- Про яку частину доби найскладніше у дітей сформувати уявлення? Чому?
- З якого дня тижня потрібно вчити дітей називати послідовно дні тижня? Чому?
- Які ігрові завдання краще використовувати на занятті, а які в повсякденному житті? Чому?
- Чим відрізняється календар природи від календаря року (модель для дітей дошкільного віку)?
- З якими часовими інтервалами можна ознайомити дітей на календарі року (спеціальна модель)?
- Чому важливо формувати у дітей дошкільного віку чуття часу?
- За яких умов можливо ознайомлювати дітей дошкільного віку з годинником?
- Які помилки допущені в чинних програмах стосовно ознайомлення дітей дошкільного віку з годинником?
Практичні уміння, які Ви отримаєте після опрацювання матеріалу:
- Перекладати наукові поняття «частина доби», «тиждень», «доба» та інші в уявлення, які за змістом відповідають науковому поняттю.
- Ознайомлювати дітей з властивостями різних часових інтервалів (частини доби, дні тижня, місяці).
- Використовувати моделі під час викладення знань про час.
- Використовувати індуктивний та дедуктивний шлях ознайомлення з часовими інтервалами (частини доби, дні тижня, місяці).
- Формувати у дітей чуття часу.
- Правильно ознайомлювати дітей з годинником.
- Створювати практичні ситуації, які можна розв’язати за допомогою знань про час.
- Використовувати для ознайомлення дітей з різними часовими інтервалами завдання з дидактичної технології «Формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку».